Friday, December 10, 2010

Pistorius Takut Kehilangan Mahkota 100m Singleton di Christchurch

menjelang bulan Januari Kejohanan Dunia Olahraga IPC, atlet Africa Selatan Oscar Pistorius mengaku ia menemukan itu 'menakutkan' berlari melawan Jerome Singleton dan ketakutan para sprinter Amerika yang boleh mencuri gelaran 100m T44 dari dia di Christchurch nanti.

Dua tahun lalu di Beijing Paralympic Games, atlet yang dikenali sebagai 'Blade Runner' mengadakan kembali yang luar biasa untuk mengalahkan Singleton di garisan penamat dengan perbezaan 0,03s untuk memastikan emas 100m.Dua tahun lalu keduanya praktikal tak terpisah lagi dan Pistorius sangat menyedari ia harus menjadi yang terbaik untuk mempertahankan mahkota dunia 100m di Christchurch.

Becakap kepada http://www.paralympic.org/, website Jawatankuasa Paralimpik Antarabangsa, Pistorius berkata ; "Pada BT Paralimpik Piala Dunia tahun lalu kami melepasi garisan di split sama seperti yang kami lakukan di Beijing".

"Masa yang dicatatkan agak perlahan tapi split adalah sama sehingga menjadi sangat menakutkan berlari melawan dia di Christchurch.Saya pasti mengharapkan untuk menjadi balap paling sukar".
Setelah menganalisis pertasi di Beijing, Pistorius menyedari bahawa perbaikan besar harus dilakukan untuk mempertahankan emas di christchurch.

Oscar Pistorius berkata: "permulaan bukan yang baik dan saya tidak berlari dengan baik secara teknikal.Saya yang terakhir selepas 30meter dan kelajuan reaksi saya adalah buruk".
"Ada banyak kesalahan amatur yang saya lakukan semasa perlumbaan itu, saya sangat beruntung untuk kembali dengan kemenangan".

Walaupun persaingan tumbuh antara dua atlet itu, Pistorius tiada masalah tetapi menghormati usia 24tahun Amerika.

"dia orang yang baik dan saya sukakan nya," kata Pistorius. "Dia snagat rendah hati dah rajin berusaha - semua yang anda inginkan dalam pesaing".

Lahir pada tarikh 22 November 1986 debgan tidak ada Fibula di kedua-dua kaki, Pistorius berusia 11 bulan ketika kakinya diamputasi tengah antara lutut dan pergelangan kaki.Dia hanya memlibatkan diri dalam olahraga pada tahun 2004 sebagai sebahagian daripada program pemulihan kecerderaan lutut yang serius semasa bermain rugby di sekolah.

Pada tahun pertama Pistorius membuat kejutan memenangi pingat emas 200m di Athens 2004 Paralympic Games dan gangsa 100m.Dua tahun kemudian pada 2006 Kejohanan Dunia Olahraga IPC di Assen, Belanda, ia menyapu bersih dengan memenangi emas dalam acara 100m, 200m, dan 400m.

ini merupakan prestasi terbaik mengulangi lagi di Sukan Paralimpik Beijing 2008.Setelah bersaing hebat dengan Singleton untuk emas 100m dan mencatatkan rekod baru Paralimpik dalam acara 200m. Dia juga merupakan orang kuat 400m dengan memenangi emas dan mencatat rekod baru dunia.

Di Christchurch ia akan bersaing dalam acara 100m, 200m, dan 400m dan menjadi salah satu daripada 1000 atlet daripada 70 negara yang mengambil bahagian dalam Kejohanan Dunia Olahraga IPC.
Nama besar yang lain menyertai di New zealand dari 21-30 januari termasuk pelari Ireland jason Smyth - pelari terpantas Paralymian di planet ini - dan David Weir.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About Me

Popular Posts

Designed By Seo Blogger Templates