Friday, December 10, 2010

LaShawn Merritt tidak boleh dilarang dari Sukan Olimpik Landon - Blackmun

Scott Blackmun, jawatankuasa US Olympic chief berharap Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC) akan menyertai dalam pertimbangan yang melibatkan pengharam juara olimpik 400m LaShawn Merritt dari beraksi di Sukan Olimpik London.

Pelari Amerika itu diserahkan skorsing 21 bulan oleh panel Arbitration Persatuan Amerika bulan lalu setelah dia dinyatakan positif zat yang dilarang yang dikatakan berada dalam produk tambahan laki-laki.

Walaupun waktu akan tamat pada bulan julai 2011, mengikut memiliki peraturan yang ditetapkan menghalang setiap atlet yang dihukum selama enam bulan atau lebih daripada menyertai dalam Sukan Olimpik seterusnya.

Para arbiter berpendapat peraturan mengikut terhadap Kod World Anti-Doping Agency dan seharusnya tidak menghalang Merritt dari Sukan Olimpik London.
"Apakah aku akan mengabdikan hidupku dua tahun ke depan untuk latihan untuk Sukan Olimpik dan tidak mampu bersaing?"kata Blackmun.

Kami mempunyai keputusan petimbangan yang mengatakan kita harus membiarkan Merritt bersaing dalam ujian kelayakan ke Sukan Olimpik, tetapi jika dia bersaing dalam ujian kelayakan Sukan Olimpik, dan mendapat satu tempat, IOC mengatakan ia tidak memenuhi syarat untuk bersaing di Sukan Olimpik.

"Harapan saya adalah kita boleh mendapatkan IOC mengikut bersama-sama dengan WADA dan pihak lain yang terlibat dan mendapatkan keputusan secepat mungkin, sehingga atlet kita tidak memiliki semua yang ketidakpastian dua tahun ke depan,"tambahnya.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About Me

Popular Posts

Designed By Seo Blogger Templates