Wednesday, December 8, 2010

Kenya- Atlet Terhebat di Atas Dunia

Nairobi, sejak Wilson Kiprugut memenangi pingat pertama sukan olimpik pada tahun 1994, banyak atlet telah datang dan pergi namun ketibaan atlet bernama Lekuta Rudisha telah menangkap imanginasi dunia.


Lekuta Rudisha

Tepat dengan namanya, di musin kedua sebagai atlet senior, Rudisha telah membawa kembali zaman kegemilangan Kenya dalam dunia olahraga (Rudisha adalah Kiswahili untuk "membawa kembali".

Kerjayaan Rudisha setakat ini boleh diringkaskan oleh kondensasi semua eksploitasi di atas trak untuk dua kejayaan di World Championship di Berlin 2009, dan akhirnya yang paling manis lagi penyamaan namanya di antara lagu lagenda yang dihormati oleh Persatuan Persekutuan Olahraga Antarabangsa (IAAF) ,setelah dinorbatkan sebagai Olahragawan Dunia tahun 2010, yang merupakan anugerah tertinggi di dunia bagi atlet yang aktif.

Mahkota itu membuatkan Rudisha Kenya pertama dan ke-empat Africa selepas Haile Gebrselassie (Eth), Kenenisa Bekele (Eth), Hicham El Gourrej (Mor) untuk berada kedudukan tertinggi IAAF. Rudisha juga merupakan yang termuda pernah memegang gelaran iaitu 21tahun 338 hari.

"Saya harus mengatakan gelaran ini adalah kehormatan terbesar saya.Ini lah yang dimahukan oleh semua atlet lain inginkan," kata Rudisha bersama kerjayaan yang diperolehi.

Rudisha dinorbatkan Olahragawan Dunia Tahun 2010

Rudisha bersama Blanka Vlasic




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About Me

Popular Posts

Designed By Seo Blogger Templates