Friday, December 10, 2010

Dominguez ditahan dalam siasatan doping

Polis Sepanyol telah menahan beberapa suspek - termasuk pelari jarak jauh Marta Dominguez - dalam penyelidikan polisi terkini Sepanyol ke  doping dalam sukan.

Dominguez ditahan bersama-sama dengan dia pelatih Cesar Perez, pelatih Manuel Pascua piqueras dan doktor Eufemiano Fuentes - seorang lelaki yang berada di pusat penyelidikan 'Operasi Puerto' doping pada tahun 2006.  Pengurus Dominguez, Jose Alonso Valero juga telah ditangkap.


Pusat Operasi Unit (UCO) dari Sivil Guardia menggeledah rumah atlet, jurulatih dan doktor di awal hari di beberapa bandar seperti Madrid dan Las Palmas. Penggeledahan berdasarkan perintah mahkamah Madrid.

Polis dan pihak berkuasa anti-doping Sepanyol bekerja sama dalam penyelidikan bernama 'operacion Galgo' (Operasi Greyhound), penyelidikan besar-besaran ketiga ke doping di Sepanyol. tahun lalu, bangsa walker 20km Francisco Fernandez, juara Eropah 2006 dan 2004 yang memenangi pingat perak Sukan Olimpik, dilarang sebagai sebahgian daripada 'Operasi Grial'.

Dominguez, 35, memenangi 3000m steeplechase di IAAF kejohanan Dunia 2009 di Berlin, bersama-sama dengan 5000m gelaran Eropah pada tahun 2002 dan 2006.

Awal tahun ini dia mendapatl pingat perak steeplechase di kejohanan Eropah di Barcelona, tetapi kerana kehilangan musim 2011 disebabkan kehamilan.Dia telah merancang untuk kembali pada tahun 2012 untuk Sukan Olimpik Landon.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About Me

Popular Posts

Designed By Seo Blogger Templates